Skip to main content

Tenggelamnya kapal van der wijck





"Kekasihku hayati kau yang ku kenal adalah gadis yang sopan, 
bunga suci batipuh, kekasih hatiku yang melepasku di hujung jalan. Maafkan saya hayati jika berbicara terus terang, sebab cinta sejati tidak boleh munafik hayati. saya terpuku melihat pakaian mu, begitu hebatnya kau menjadi orang moderen" -  Zainudin.

"..dan kekayaan itu belum pernah ku berikan kepada orang lain, walaupun kepada aziz. kekayaan itu ialah kekayaan cinta" - Hayati 

"Demikianlah perempuan dia hanya ingat kekejaman orang kepada dirinya walaupun kecil, dan dia lupa kekejamannya sendiri kepada orang lain padahal begitu besarnya." - Zainudin.

"Kau lah zainudin yang menjadi suamiku kelak, bila tidak di dunia, kau lah suamiku di akhirat."- Hayati. 

"Ini bukanlah perkahwinan harta dan kecantikan" - Hayati. 

"mengapa kau jawab aku sekejam itu zainuddin? sudah hilangkah tentang kita dari hatimu? " - Hayati.

"kau yang sanggup menjadikan saya seorang yang gagah berani, kau pula yang sanggup menjadikan saya sengsara selamanya." - Zainudin

"Percayalah zainudin bahawa bukan mengenai diriku seorang tetapi kepada kita berdua" - Hayati. 

"Lupakah kau siapa diantara kita yang kejam bukankah kau yang berjanji ketika saya diusir oleh nenek mamak mu kerana saya asalnya tidak tentu, orang hina dihina tidak tulen minangkabau, ketika itu kau hantarkan saya ke simpang jalan. kau berjanji akan menunggu ku berapa pun lamanya. Namun kau berpaling kepada yang lebih gagah, kaya raya yang berbangsa, beradat, berperlembaga dan berketurunan, kau kawin dengan dia, kau sendiri yang bilang padaku bahwa perkahwinan itu bukan paksaan orang lain, tetapi pilihan kau sendiri. Hampir saya mati menanggung cinta hayati. Dua bulan lamanya saya terlantar di katil, kau jenguk saya dengan sakitku, menunjukkan bahawa tangan kau telan berinai. Kau telah jadi kepunyaan orang lain. Siapakah diantara kita yang kejam hayati. saya kirimkan surat-surat meratap menghinakan diri memohon dikasihani tiba tiba kau balas saja surat itu dengan suatu balasan yang tersudu di hati tak termakan di ayam kau katakan bahawa kau miskin, Saya pun miskin, hidup tidak akan beruntung dengan duit. kerana itu kau pilih kehidupan yang lebih senang. Mentereng, cukup uang berenang di dalam emas bersayap uang kertas. siapakah yang di antara kita lagi kejam hayati ? siapakah yang menghalangi seorang anak muda yang bercita cita tinggi menambah pengetahuan tetapi akhirnya terbuang jauh ke tanah jawa hilang kampung halaman. Sehingga dia jadi anak komedi yang tertawa di muka bumi, tapi menangis di belakang layar, tidak hayati saya tidak kejam. Saya hanya menuruti katmu. bukankah kau yang meminta di dalam surat itu supaya cinta kita itu di hilang dan dilupakan saj? diganti dengan persahabatan yang kekal. permintan itulah yang saya pegang teguh sekarang kau bukan kecintaanku, bukan tunanganku, bukan isteriku tapi janda dari orang lain. maka itu secara sahabat, bahkan secara saudara saya akan kembali teguh memegang janji ku dalam persahabatan itu, sebagai mana teguh ku dahulu memegang cintaku., hayati." - Zainudin

"saya akan berkata terus terang kepadamu, saya akan jujur kepadamu. akan saya panggil kembali namamu, sebagai mana dulu pernah saya panggilkan, zainudin. " - Hayati.

Tenggelamnya kapal van der wijck is a masterpiece. Garapan produksi indonesia yang cukup teliti, halus, dan sangat indah untuk di tonton. Bukan mudah untuk buat movie yang sama indahnya dengan novel sebenar. I just love and the movie so much. Menggambarkan cinta zainuddin dan hayati yang begitu tragis, cinta mereka yang tenggelam tak sampai permukaan mahligai pernikahan yang bahagia. "kapal" menggambarkan alur kehidupan zainudin dan hayati yang berlayar dari satu tempat ke tempat yang lain. makassar-sumatera-jawa dan tentu "van derwijck" adalah latar kisah mereka di mana pada saat itu adalah masa belanda. Bukan itu yang ingin aku ceritakan. Kata- kata zainuddin dan hayati banyak benarkan. 

If life can remove someone you never dreamed of losing, it can also replace them wit someone you never dreamt of having

if you having a bad day or  you want to mententeramkan diri apabila difintah, bila sedih, sebak or kecewa read this 

Surah Yasin ayat 76 

76. Fala yahzunka qawluhum inna naAAlamu ma yusirroona wama yuAAlinoona 
76. maka janganlah engkau (Engkau Wahai Muhammad) berdukacita disebankan tuduhan-tuduhan mereka (terhadapmu). sesungguhnya kamidedia mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka nyatakan. 

Read it, its will work. 















Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Happy Birthday Dearself

Holla! 17 July 2017  I am officially 20 years old. is it too late to update this on my blog? act, its 17 July 2017. Full of happiness and joy. Thank you for those yang wish penat cakap "thank you" haha but im appreciate it all. and a big thank for my housemate, i feel wanted and happy. Baling tepung and they make the prank and suprise with the cake, rasa serba salah at the first as a student aku tahu macam mana hard nak survive jauh dari family dengan kekurangan duit *laugh* but the collect the money and buy a cake and some stuff for my birthday thank you guys.  It's my first time duduk jauh dari family when my birthday is around. sedih, gembira terharu ada. Umur makin meningkat jodoh atau ajal tak tahu mana datang dulu But im happy to be here, even though jauh dari family still not lost contact, they wish me even jauh ke apa. My family is not like the other people family, but im thankful. Much memory and it will be last forever in my mind and heart. I wish i stil

big girl don't cry

Nobody can go back and start a new beginning. But anyone can start today and make a new ending. I know there is no good to be regret but if only time can be change. I personally wont reply to any of your texts if the outcome would be like this. What a precious but not belong to me anymore and i still cant move on because i still do love you till this momen. I always remind myself sometimes those who fly solo have the strongest wings. Its gonnna hurt me to hate you, but loving you is worse, i let you go not because i didnt love you but because i love myself more. My past teach me how to be strongest person in this world. I put all my heart, love, myself, and also my life on you but i get nothing. I let you go not because i already have someone new.  Its because i dont want to hurt my heart again. Trust me the best thing to have in your life is a girl who truly loves you. I think i was the girl who VERY LOVE MY BF. But i love too much till its hurt. when a girl truly falls for b